Home > Bowlingtips > Fysisk träning

Fysisk träning

June 7th, 2013

Att vara i fysisk bra kondition när man bowlar är inte nödvändigt, men om du kommer upp i elit nivå så måste man kunna prestera bättre och då är den fysiska konditionen viktig. För att bli en bättre spelare så varvas bowlingspelet med fysisk träning för att bland annat förbättra koncentrationsförmågan. Du orkar mer om du har tränat fysiskt och du kan koncentrera dig mycket bättre på spelet.

Målmedveten träning

För att bli riktigt bra i bowling så är målmedveten träning ett måste, försök att träna 3-4 gånger i veckan var av en av de kvällarna vigs åt gemensam klubbträning om man är med i någon. Andra kvällar varvas bowling spel med fysisk träning. Löpning för konditionen och även cykel är ett bra sätt att förbättra sin kondition. Det gäller att komplettera kondition med styrka och tvärt om. Båda träningsformerna behövs när man ska bowla, som i alla andra sporter. Om du tränar kondition ena dagen är det inte bra att ta styrka samma dag, du får ingen muskeltillväxt av det eftersom kroppen redan är inställd på kondition och fettförbränning. Ta styrka dagen efter och efter den kondition eller helst vila. Styrketräning sliter självfallet mer på kroppens muskler. Därför är det viktigt att låta musklerna återhämta sig i en dag, eller två om du kört väldigt hårt, så att de får en chans att växa sig starkare. Annars kommer du bara bryta ned musklerna om och om igen och det kommer ta tre gånger så lång tid att känna resultat.

Träningsredskap

För att få en allround träning så finns det en hel del redskap som du kan använda dig av för din träning bland annat motionscykel, hopprep och hantlar. Ibland räcker det med små hjälpmedel också. Pilatesbollar kan hjälpa dig om du ska bygga muskler och är en bra start för att lära sig göra armhävningar och träna de inre magmusklerna. Hopprep anses har två stora köpare: små barn och boxare. Barnen tycker det är roligt, men boxare har insett vilken otrolig träning det ger. När man väl blivit duktig och kan hoppa utan att stupa i snöret kommer du verkligen att jobba upp flåset. Att hoppa rep i trettio minuter är jobbigare och bränner mer kalorier än att spela tennis eller dansa. Hos Lännasport kan du köpa dessa redskap, men du hittar även träningskläder och mycket annat som du kan ha nytta av i din träning. För att komma till sidan med träningsredskap så följ denna länk!

Slutresultatet

För att kunna prestera i tävling innebär koncentration och målmedvetenhet, ingen blir bra direkt utan det gäller att träna och tävla. Förr eller senare så släpper det och och du ser fantastiska resultat i ditt bowlande.

Categories: Bowlingtips Tags: